annons

Senaste forum-/debattinläggen

Kommande danser

- Visa hela veckan

Senaste Blogg-/Dagboksinläggen

Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?
Till sistaSida: 123
Rubrik: Dansrelaterade skador?
Sv:Dansrelaterade skador? 7 månader, 3 veckor sedan  
Min erfarenhet av skador av dansen är..som tur är..hittills begränsade men kan bero på att jag styrketränar två ggr/vecka med tyngdpunkt på fot- och knäleder samt rygg,nacke och axlar...viktigt att stärka upp musklerna kring de områden som blir mest belastade...Skor har också stor betydelse...är väldigt individuellt vad som passar vem...och kan vara bra att kolla upp om man behöver ngn uppbyggande sula i skon (går att göra i sportbutik).
Enda problemet jag haft var känningar av hälsenan med det motverkades av två akupunkturbehandlingar och sen var det som bortblåst Kan väl tilläggas att jag får massage ca en gång i månaden rygg,nacke och axlar...inte dumt alls
Yogatjej; svarta tår ingår tydligen som en bonus...själv kör jag blått
Ta hand om er ute på dansgolven och min tro är att man kan förebygga mkt skador med hälsofrämjande uppbyggande åtgärder...samt att ha de kul ute på dansgolven...allt måste inte se perfekt ut...det viktigaste är att uppleva dansglädje tillsammans med andra
dansannt66a
Skrivit några inlägg
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Senast ändrat: 2010-01-18 12:44 av dansannt66a.
Logga in för att svara.
Sv:Dansrelaterade skador? 7 månader, 2 veckor sedan  
mutuldus skrev:
nettan skrev:
Jag har tyvärr fått en "buggskada" i höger arm och axel som sjukgymnasten kallar för inpinchment.

Detta innebär att jag får hålla mej till fox under några månader framöver.

Stackare! Men tur i oturen, iaf jag skulle ha svårare att hålla mig ifrån fox än bugg.. eller är du buggare rakt igenom?

Jag foxar helst, så det hade ju varit mycket värre om det varit tvärtom.
nettan
Skrivit några inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Har ibland haft så ont i ett knä att jag knappt kunnat gå men dansa har alltid gått bra...
JNg
Skrivit många inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Ja höger axel gör allt som oftast ont nu för tiden, men jag skyller på jobbet....för det kan ju inte vara dansens fel eller hur?
men däremot så får jag ganska ont i mina höfter emellanåt, särskilt när det är ett för halt golv och jag spänner mig hela tiden för att inte halka omkull.
Men finns det NÅGON motion som är lika bra och rolig som dans???
Pian
Skrivit väldigt många inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Det verkar som att jag inte är helt ensam om att få lite ont... jag tror nog på lite kompletterande träning och att man försöker dansa så avslappnat som möjligt och tänka på att ha en god hållning (Känns som Svenjos "käpphäst" )

Men aldrig i livet att jag vill avstå dansen i varje fall!

Må vi ta hand om våra kroppar bäst vi kan! Dansen skapar ju trots allt hur många "må-bra"-hormoner som helst, så det läker nog skadorna också....

See you!
lonion
Skrivit många inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Sv:Dansrelaterade skador? 6 månader, 4 veckor sedan  
Mina storstår har mer eller mindre domnat bort. Det känns som om dom sover - men utan den stickande känslan - jämt! Har vart så sen juli ungefär. Någon mer som har det så?
annamadeleine
Skrivit några inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Jag har fått problem med smärtor i ryggen när jag buggar. Dessa smärtor kan sitta i flera dagar. Knäna kan jag också få ont i, men är iofs inte dansrelaterat då jag alltid har haft dåliga knän. Men tror knappast dom mår bättre av att man buggar en massa. Sen allmänt stel i kroppen dagen efter. Men vad är smärta mot när man kan dansa och ha kul!?
Linn_87
Skrivit några inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Just nu har jag väldigt små stortånaglar efter att ha tappad dem för andra gången på ett år, i övrigt så har jag klarat mig undan.
Jag har dock en gammal knäskada som gör sig påminnd ibland men alltmer sällan.

Att dansa är en påfrestning för kroppen, hela kroppen används och det åt alla de håll och kanter För att undvika skador så är det viktigt att tänka förebyggande
Jag styrketränar 3-4 ggr per vecka för att stärka min kropp. Detta gör jag inte bara för dansens skull utan för att må bra. Jag "lyfter" mycket tungt i mitt arbete då jag jobbar som sjuksköterska på Ortopeden och då ingår mycket mobilisering av patienter.

Min styrketräning ger mig en bra hållning, styrka och kontroll på min kropp detta gör att jag kan stå emot knyck och drag både på jobbet och på dans.
Jag dansar fortfarande mjukt men använder mig av min stabilitet i snurrar, böjningar osv... svårt att förklara Hoppas ni förstår vad jag menar....

Viktigt är även lite uppvärmning innan dans, inte många skulle få för sig att ut och springa 8 km utan uppvärmning eller ställa sig och lyfta vikter utan att musklerna har blivit varma. Glömmer man detta är det som gjort för skador.
Efter en danskväll är det bra att stretcha ut musklerna så att de får en god nattvila.

När jag var liten och tävlingsdansade sa alltid min danslärare att hållning, följsamhet och styrka är det viktigaste OCH dansa på HELA foten. Vet inte hur ofta jag fick höra ner med hälen, ner med hälen...

Näe nu flyger mina fingrar iväg på tagnentbordet bort från ämnet lite...

Hoppas ni får en skadefri vår, mina tånaglar växer förhoppningsvis ut till sommaren...
Annso76
Skrivit några inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Till börjanSida: 123

Statistik

Medlemmar : 12813
Artiklar : 10054
Länkar : 150
Sidvisningar : 6349076

Du har väl förmånskortet?