Just nu har jag väldigt små stortånaglar efter att ha tappad dem för andra gången på ett år, i övrigt så har jag klarat mig undan.
Jag har dock en gammal knäskada som gör sig påminnd ibland men alltmer sällan.
Att dansa är en påfrestning för kroppen, hela kroppen används och det åt alla de håll och kanter

För att undvika skador så är det viktigt att tänka förebyggande
Jag styrketränar 3-4 ggr per vecka för att stärka min kropp. Detta gör jag inte bara för dansens skull utan för att må bra. Jag "lyfter" mycket tungt i mitt arbete då jag jobbar som sjuksköterska på Ortopeden och då ingår mycket mobilisering av patienter.
Min styrketräning ger mig en bra hållning, styrka och kontroll på min kropp detta gör att jag kan stå emot knyck och drag både på jobbet och på dans.
Jag dansar fortfarande mjukt men använder mig av min stabilitet i snurrar, böjningar osv... svårt att förklara

Hoppas ni förstår vad jag menar....
Viktigt är även lite uppvärmning innan dans, inte många skulle få för sig att ut och springa 8 km utan uppvärmning eller ställa sig och lyfta vikter utan att musklerna har blivit varma. Glömmer man detta är det som gjort för skador.
Efter en danskväll är det bra att stretcha ut musklerna så att de får en god nattvila.
När jag var liten och tävlingsdansade sa alltid min danslärare att hållning, följsamhet och styrka är det viktigaste OCH dansa på HELA foten. Vet inte hur ofta jag fick höra ner med hälen, ner med hälen...
Näe nu flyger mina fingrar iväg på tagnentbordet bort från ämnet lite...
Hoppas ni får en skadefri vår, mina tånaglar växer förhoppningsvis ut till sommaren...