annons

Senaste forum-/debattinläggen

Kommande danser

- Visa hela veckan

Senaste Blogg-/Dagboksinläggen

Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?
Till sistaSida: 12
Rubrik: Fox vs Blues Dancing
Fox vs Blues Dancing 7 månader sedan  
Här har ja lite frågor till er som dansar mycket fox samt till er som håller på med swing. vilka har stött på blues dancing? jag har suttit mycket ute på nätet och studerat så kallad blues dancing, och inser hur jäkla besläktat det är med dagens moderna fox, jag skulle vilja säga att dessa två danser är mer lika än vad foxen är besläktad med ballroom foxtrott. undrar därför lite om det är nån här som har egen erfarenhet från att dansa båda stilarna? och vad ni tycker är skillnaden?

Finns som sagt mängder av klipp på nätet som visar blues dancing, allt från tävlingar, socialt, hemma danser och lektioner. det som är skillnaden är stegen och möjligen musiken, men annars hela musik tolkningen och den individuella stilen är jämförbar med fox.

i ett klipp diskuteras benämningen av blues dance i förhållande till andra swing danser, att blues dancing är det lugna sättet att dansa swing. det fick mig att tänka på en annan fråga, vårat eget definitions problem på våran moderna fox. Har väl funnits mängder av trådar som diskuterar hur vi bör definiera dagens fox, skillnaden på foxtrot och fox, vilka signaler de olika benämningarna ger. för när man talar mellan generationerna blir det alltid missförstånd med ordet foxtrot, jag själv är av åsikten att jag kallar det aldrig för foxtrot, utan för fox.
men efter att tittat på blues dancing har jag själv funderat på att ändra min dans stil, och även kanske börja kalla det för blues-fox. men detta kräver då också möjligen musik som passar till denna benämning.

Så ta gärna och delge era åsikter i ämnet =)
Blobb
Skrivit flera inlägg
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Logga in för att svara.
Sv:Fox vs Blues Dancing 7 månader sedan  
utan att ha någon som helst erfarenhet av Blues, mer än några filmklipp på Youtube, så tycker jag så här...

Visst är det likt! I alla fall om man kollar stegen, musikanpassningen och sättet att dansa på. Det är mjukt och behagligt och inga konstiga ryck någonstans, precis som i dagens fox.
Jag håller verkligen med om att dagens foxtrot är mer lik blues än den foxtrot som dansades ute på banorna för inte mer är kanske 10 15 år sen. Vi har idag släppt stegen allt mer och mer att man idag nästan kan säga att fox är en dans utan några egentliga grundsteg. Nu vet inte jag hur det är med Blues, men vad jag har förstått så finns det inte heller några grundsteg i Blues? Eller har jag helt fel nu?? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!!

Men en stor skillnad som jag tycker ger fox så otroligt mycket mer är förflyttningen i rummet.Att fox har en förflyttning i rummet är ytterligare en sak som man kan leka med när det gäller musikanpassning.
Jag skulle dessutom väldigt fort tröttna om jag skulle stå på en och samma plats och dansa. Då tycker jag vi närmar oss det många av oss klagar på, nämligen att allt fler och fler står på samma ställe och "ålar sig" (som många benämner det) och som därav blir en stoppkloss.

Lite av vad jag tycker just nu!
Det kommer säkert att ändras när folk börjar diskutera och lägga in mer info än vad jag kommit med

Kul att fler har sett blues. Såg det första gången för en vecka sedan då jag och sambon var på lindy kurs. Min reaktion var att dom dansade fox

Hoppas någon som dansat mycket blues kan kommentera detta
DansJossan
Skrivit många inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Blobb skrev:
Här har ja lite frågor till er som dansar mycket fox samt till er som håller på med swing. vilka har stött på blues dancing? jag har suttit mycket ute på nätet och studerat så kallad blues dancing, och inser hur jäkla besläktat det är med dagens moderna fox, jag skulle vilja säga att dessa två danser är mer lika än vad foxen är besläktad med ballroom foxtrott. undrar därför lite om det är nån här som har egen erfarenhet från att dansa båda stilarna? och vad ni tycker är skillnaden?

Finns som sagt mängder av klipp på nätet som visar blues dancing, allt från tävlingar, socialt, hemma danser och lektioner. det som är skillnaden är stegen och möjligen musiken, men annars hela musik tolkningen och den individuella stilen är jämförbar med fox.

i ett klipp diskuteras benämningen av blues dance i förhållande till andra swing danser, att blues dancing är det lugna sättet att dansa swing. det fick mig att tänka på en annan fråga, vårat eget definitions problem på våran moderna fox. Har väl funnits mängder av trådar som diskuterar hur vi bör definiera dagens fox, skillnaden på foxtrot och fox, vilka signaler de olika benämningarna ger. för när man talar mellan generationerna blir det alltid missförstånd med ordet foxtrot, jag själv är av åsikten att jag kallar det aldrig för foxtrot, utan för fox.
men efter att tittat på blues dancing har jag själv funderat på att ändra min dans stil, och även kanske börja kalla det för blues-fox. men detta kräver då också möjligen musik som passar till denna benämning.

Så ta gärna och delge era åsikter i ämnet =)

Har ingen personlig erfarenhet av blues dancing men att döma av de klipp jag har sett på nätet ser jag fler skillnader än likheter med såväl foxtrot som "modern fox". Vore intressant att höra vad det är för klipp du har tittat på och mer exakt vilka likheter du tycker dig se! Exemplifiera gärna!
Mattias
Skrivit väldigt många inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Jag har dansat lite Blues, och visst finns det likheter. Det som definitivt skiljer dock är rumsförflyttning, tydlig takt och rörelsemönster. Musiken är mer fri, och saknar väl fyrtakt om jag minns det rätt. Hittade en typ av bakåtlut i Blues som vart kul nog att plocka över till foxen. Blues kändes som två som håller om varann lite grann och rör sig lite lealöst i jämförelse med fox samt gungar försiktigt till en ganska fri musik. Finns säkert varianter på det dock.

Här är några videoklipp som kanske kan tjäna som diskussionsunderlag:

Blues Dance Lesson:

Ways to Connect

The Lunge

The Pulse

Exempel:

Blues dancing demo at Cellspace

Damon & Heidi Blues Dance

Lite mer annorlunda:

Ogden and Amanda - Blues Division ALHC 2001 (svårt att köra på ett packat dansgolv )

Ändring: Kompenserade för inmatningsbugg i DM/Joomla15
virvel
graphgraph
Medlem online Klicka här för att se användarens profil
Senast ändrat: 2010-02-08 02:42 av virvel.
Logga in för att svara.
Sv:Fox vs Blues Dancing 6 månader, 4 veckor sedan  
Har tyvärr inte dansat blues.
Jag tycker nog att vi kan vara nöjda med att kalla "Fox" för Fox utan att blanda in Foxtrot.

Om Blues har med swing att göra, så ligger det nog ganska långt bak i tiden, enligt Wikipedia går Blues ofta i 12 takt.

Tyvärr finns det nog ingen större tradition att falla tillbaka på när det gäller dans och Blues i Sverige vad jag vet... Synd för jag gillar musiken.
Expanders brukar ha med någon låt, men övriga band är bedrövligt "tomma" i musikval på den här fronten...
Jag håller med om att det finns många likheter mellan en del Bluesare och Foxare,
men, alla danstilar har väl element som är lika, en tur som förs över huvudet, är nog snarlik en annan, även om man har olika puls, sväng, takt och tempo....

Blues är ju ett ganska vitt begrepp musikmässigt så det rymms många sätt att dansa...:

- - -
Sen finns det andra som dansar musikanpassat, här är ett par som börjar lite "gnussigt" i en Zouk...:
China & Luciana @ Salsa beach festival 2009
Ola
graphgraph
Senast ändrat: 2010-02-08 18:55 av Ola.
Logga in för att svara.
Ola skrev:
Jag tycker nog att vi kan vara nöjda med att kalla "Fox" för Fox utan att blanda in Foxtrot.

Hur menar du nu? Är inte fox numer ett rätt vedertaget begrepp för social foxtrot?

Ola skrev:
Om Blues har med swing att göra, så ligger det nog ganska långt bak i tiden, enligt Wikipedia går Blues ofta i 12 takt.

Nja, ett blueskorus löper ofta över 12 takter. Den går däremot vanligtvis i 2/4 eller 4/4.

Ola skrev:
Jag håller med om att det finns många likheter mellan en del Bluesare och Foxare, men, alla danstilar har väl element som är lika, en tur som förs över huvudet, är nog snarlik en annan, även om man har olika puls, sväng, takt och tempo....

Instämmer. Likheter kan man hitta mellan de flesta danser, men letar man likheterna mellan vad som karaktäriserar danserna så blir kanske slutsatserna annorlunda.
Mattias
graphgraph
Senast ändrat: 2010-02-08 21:26 av Mattias.
Logga in för att svara.
Jag har dansat en del blues och jag förstår hur du menar med att det finns en del likheter med dagens fox och bluesen.
Dagens sociala fox har ju ofta mycket kontakt, höftrörelser och musikanpassning och liknar då den tätaste positionen i bluesen en hel del. Det är väl framförallt där som likheten ligger.
Stegen är fria i bluesen, medan det i foxen faktiskt finns ett grundsteg som de flesta återkommer till åtminstone då och då.
I bluesen har man, som demonstreras i ett av klippen, flera olika positioner till skillnad från foxen; "open", "closed" och "tight". (visst låter det mesigt med "öppen, stängd och tät...") som också varieras med allt däremellan. I foxen är det tight. Punkt. Större möjligheter till musikanpassning i bluesen alltså.
I bluesen är kontakten extremt viktig, speciellt i de mer öppna positionerna, då har man mindre kontaktpunkter men de är desto viktigare då. Föra-följa får en annan dimension. I tight position kommer det liksom av sig själv eftersom man har kontakt nästan överallt.
Vanligt är att man ibland använder sig av mer eller mindre motvikt för att kunna göra läckra rörelser med minimalt av kraft. Motvikt är förresten inte ett bra uttryck, för det låter som man sliter åt var sitt håll, det engelska uttrycket counterbalance ger en mycket bättre beskrivning. Det handlar framförallt om balans.
Musiken i sig ger ju också en annan karaktär, vilket speglar sig i dansen som ofta blir mycket sensuell. Mycket höfter!
Det finns säkert mycket mer man skulle kunna säga om detta, men det får räcka för nu.
Jag vill också gärna ha fler åsikter från folk som dansat både och. Det här är superintressant.
MimSwing
Skrivit flera inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Mattias:
1. Varför behöver du skriva "Är inte fox numer ett rätt vedertaget begrepp för social foxtrot?" om det verkligen vore vedertaget...
Men visst, fox är på väg att bli benämningen för "social foxtrot"; Så varför ska vi i tid och otid använda ett så klumpigt uttryck som "foxtrot" när fox tycks vara ledigt; i vart fall hittar jag inga andra som dansar "fox"...

Min tolkning är att Blobb funderade på att ta influenser från bluesen till sin fox (det verkar som en rolig influens!), och om Blues-fox kunde vara en bra benämning på hur vi dansar...

2. Du har dom rätta takterna!

3. Man kan givetvis välja att se olikheter eller likheter i dansstilarna, det är kanske mer en fråga om livsinställning, eller om man bara vill friska upp en debatt...
Vare sig man gör det ena eller andra kan man hitta sätt att förnya och berika sin egen dans.
Bluesdansen tycks inte ha fallit helt i "tävlingsträsket" utan tillåter en hel del variationer, det verkar finnas många som gärna blandar in Blues i andra stilar...
- - -

MimSving:
Fördelen med "Fox" jämfört med Foxtrot är väl att det inte är en dans med vedertagen standard, så även om de flesta tar "foxtrotsteg" så är det inte fel att avvika och välja andra varianter...
Och visst kan man foxa både tajt såväl som öppet, fördelen med att vara förare i fox är ju att man kan välja att bryta diverse "måsten" från "foxtrotten"...

Blues verkar kul i alla fall, vet du mer så vore det kul att få veta lite mer.
Hur kom du i kontakt med dansen?, "Blues shout", är det en egen stil, finns det någon klubb som har på blues på programmet osv?
Ola
graphgraph
Logga in för att svara.
För att förtydliga mig; När jag pratar om Fox så menar jag här den vanligaste sociala foxen på moderndanserna.
Fördelen med "Fox" jämfört med Foxtrot är väl att det inte är en dans med vedertagen standard, så även om de flesta tar "foxtrotsteg" så är det inte fel att avvika och välja andra varianter...
Jag håller med. Det är därmed både en likhet och en olikhet, beroende på individens dans.
Och visst kan man foxa både tajt såväl som öppet, fördelen med att vara förare i fox är ju att man kan välja att bryta diverse "måsten" från "foxtrotten"...Jag har personligen hittills aldrig stött på någon foxare som varierat med öppen position men jag skulle bli glatt överraskad om någon gjorde det..

Jag dansar Lindy och har dansat blues på diverse Lindy-dansläger, främst Herräng, och socialdanskvällar med bluestema, även här i Göteborg på WCJ, föreningen anordnar workshop i Blues en helg nu i mars t.ex.
Men jag skulle önska mer Blues på agendan.

Det skulle vara otroligt kul om foxen utvecklades mot blueshållet, tycker jag, så Blobb, kör på! du får testa på mig...!
MimSwing
Skrivit flera inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Skulle nog säga att foxtrot är en variant av fox. Och den modernare också är en variant av fox. Men är inte detsamma som fox.
virvel
graphgraph
Medlem online Klicka här för att se användarens profil
Logga in för att svara.
Till börjanSida: 12

Statistik

Medlemmar : 12815
Artiklar : 10054
Länkar : 150
Sidvisningar : 6349307

Du har väl förmånskortet?