annons

Senaste forum-/debattinläggen

Kommande danser

- Visa hela veckan

Senaste Blogg-/Dagboksinläggen

Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?

Varför "kyssreflex"-gnussa ?
(5 läser) Bugg Oscar, Carin, clearwater, Per_Bugg, (1) Gäst
Till sistaSida: 12345
Rubrik: Varför "kyssreflex"-gnussa ?
*
Sv:Varför "kyssreflex"-gnussa ? 7 månader, 1 Vecka sedan  
Filmsnutten har i alla fall fått mig sjukligt danssugen... pust.

Hur som är det alltid mycket behagligt att dansa med Danne. Även om jag som följare kanske är lite väl lealös ibland...
dansanka
Skrivit många inlägg
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Logga in för att svara.
Sv:Varför 7 månader, 1 Vecka sedan  
Melker skrev:
Jag förstår i ärlighetens namn inte ett smack av vad du menar med att hänvisa till Janas eller mina kurser i det här sammanhanget...
Det är möjligt att Jana kört en del sånt på sina kurser men jag känner inte igen att instruera något som du visade...

Jag vill minnas att Jana har visat exempel på hur hon kan lägga huvudet på sne ibland, just i snurrar , men jag vill även minnas att ni på er kurs i Stockholm förra året tog upp att man inte skulle göra det. Jag tycker i alla fall att det ser hemskt mysigt ut!

Kramar!
mase
Skrivit massor av inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Sv:Varför 7 månader, 1 Vecka sedan  
Moncan skrev:
Skipjack skrev:
Svenjo skrev:
Skipjack skrev:
Jag tycker Svenjos film-snutt var ett jättebra exempel på "kyssreflex-gnuss" eller som jag kallar det "huvud-vikningar". Personligen tycker jag att man ska dansa med HELA kroppen och kan man även använda den allra översta delen av kroppen i sin fox (på ett rytmiskt och behagligt sätt) så berikar det bara foxen ännu mer. Jag själv gillar skarpt att dansa med huvudvikningar men det är rätt svårt och det funkar inte med alla är min erfarenhet.

Det är kanske därför jag och andra tradionella norrlandsfoxare kan få problem med detta. Vi dansar ju inte med HELA kroppen på detta sätt. Vi dansar ju i huvudsak med benen, har en vertikal överkropp, och använder gnussen som ett sätt att säkerställa att vi inte krockar på dansgolvet.

Man kanske skulle trycka upp en T-shirt? Våga Vägra Mysfox

...och då ska jag trycka upp en T-shirt med "Våga myyyysfoxa mer"

Håller med Joakim fullt ut.. Det berikar helt klart foxen och är hur mysigt som helst..Tycker dessutom att det är fint att se samspel/spegling i dansen..

Håller faktiskt med flera av er....det är ju det som är kul med foxx; att alla dansar olika. Jag ser det som en fördel att vara tjej och på så vis få ta del av en mängd foxxstilar. Bara en sådan sak som att gnussa kan ju tillföra dansen helt olika saker. Jag tycker det känns som en del gnussar endast för att förtydliga förningen, medan andra gnussar föra att tillföra dansen intimitet.
Nu på lördag ska jag i alla fall fundera på om jag lägger huvudet på sned i snurrar el ej, det är inget jag reflekterat över tidigare iaf
ABCD
Skrivit flera inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Sv:Varför "kyssreflex"-gnussa ? 7 månader sedan  
Melker skrev:
Förtydligande Det finns inget rätt eller fel att röra huvudet när man snurrar. Det beror på hur man gör det, om nacken är avslappnad betyder det att man inte gör sin partner illa och DET är det rätta
Du har dina ljusa stunder käre Mikael...Det här var det bästa inlägget so far. Punkt.

Jag undrar i mitt stilla sinne...varför kallar du detta för kyssreflex Sven? När sgs all diskussion handlar om nacklutningens vara eller icke vara. Få inlägg tar ju upp själva foruminläggets lockbete - ordet "kyssreflex"...
(och se, det fungerade ännu en gång...)

Möjliga orsaker:
Har du reflexmässigt kysst någon när hon/han lutat nacken i en dans?
Eller har du själv blivit utsatt? (Ja utsatt är väl rätt ord eftersom du inte gillar mys på dansgolvet)
Det är ju du som är "grundare" till benämningen (antar jag utan djupare efterforskningar) och jag funderar då på hur du har fått för dig att det är en kyssreflex inblandat i den här gnussen... när nackens lutning tydligen mest orsakar problem för dig att hålla koll på omgivningen Utlöses då verkligen samtidigt en kyssreflex hos dig??

Jag gissar att du svarar nåt i stil med att reflexen utvecklades "när du var ung" och är svår att bli av med... Men jag tycker ju att dina empiriska studier borde ha raderat ut instinkten på nåt sätt. Men det är väl det där med gamla hundar...

Jag tror heller inte att du kommer få ett entydigt svar på din egentliga delfråga, vad syftet med tjejernas fanstyg (ditt ord) är. Jag är öppen för att det finns en grund i att alla vill ha det så trevligt som möjligt med sin partner och låter därför kroppen följa fritt utan att dra gränsen strax ovanför nyckelbenen... och hör och häpna, nacken är ju både vridbar och lutningsbar.

Och som någon skrev lite tidigare, om jag lutar min nacke men inte min partner, så kommer vi ju längre ifrån varandras läppar... Du svarade att partnern anpassar sig och lutar även sin nacke... men torde detta då inte ske åt "samma" håll? Vilket betyder (om ni förstod mig rätt) att läpparna är lika långt ifrån varann som i upprätt läge... När jag (rättelse, OM jag...) skulle kyssa någon faller det sig mer naturlig att jag och min partner lutar våra nackar åt olika håll för att komma åt...och DEN anpassningen var väl inte vad du menade?

För att få stopp på "eländet" kan man ju tänka sig nåt i stil med "skulle du vilja tona ner dina nackrörelser lite? Jag blir bättre på att föra oss då..."

Jag skulle nog hålla mig till Skipjacks ordval nåt i stil med "huvudlutningar"

Hoppas jag inte trampat på nån tå, det gör jag tillräcklig ofta på dansgolvet ändå...

//Fia

Usch...det är aldrig bra att skriva såna här långa, och för mig, invecklade kommentarer Antar att jag har använt lockbetet för många gånger i texten oxå, jag gick rakt i fällan...
forsberg.sofia
Skrivit många inlägg
graphgraph
Logga in för att svara.
Hälsningar Fia
Till börjanSida: 12345

Statistik

Medlemmar : 12826
Artiklar : 10065
Länkar : 150
Sidvisningar : 6376298