Melker skrev:
Förtydligande
Det finns inget rätt eller fel att röra huvudet när man snurrar. Det beror på hur man gör det, om nacken är avslappnad betyder det att man inte gör sin partner illa och DET är det rätta
Du har dina ljusa stunder käre Mikael...Det här var det bästa inlägget so far. Punkt.
Jag undrar i mitt stilla sinne...varför kallar du detta för kyssreflex Sven? När sgs all diskussion handlar om nacklutningens vara eller icke vara. Få inlägg tar ju upp själva foruminläggets lockbete
- ordet "kyssreflex"...
(och se, det fungerade ännu en gång...)
Möjliga orsaker:
Har du reflexmässigt kysst någon när hon/han lutat nacken i en dans?
Eller har du själv blivit utsatt?
(Ja utsatt är väl rätt ord eftersom du inte gillar mys på dansgolvet)
Det är ju du som är "grundare" till benämningen
(antar jag utan djupare efterforskningar) och jag funderar då på hur du har fått för dig att det är en kyssreflex inblandat i den här gnussen... när nackens lutning tydligen mest orsakar problem för dig att hålla koll på omgivningen

Utlöses då verkligen samtidigt en kyssreflex hos dig??
Jag gissar att du svarar nåt i stil med att reflexen utvecklades "när du var ung" och är svår att bli av med... Men jag tycker ju att dina empiriska studier borde ha raderat ut instinkten på nåt sätt. Men det är väl det där med gamla hundar...
Jag tror heller inte att du kommer få ett entydigt svar på din egentliga delfråga, vad syftet med tjejernas fanstyg (ditt ord) är. Jag är öppen för att det finns en grund i att alla vill ha det så trevligt som möjligt med sin partner och låter därför kroppen följa fritt utan att dra gränsen strax ovanför nyckelbenen... och hör och häpna, nacken är ju
både vridbar och lutningsbar.
Och som någon skrev lite tidigare, om jag lutar min nacke men inte min partner, så kommer vi ju längre ifrån varandras läppar... Du svarade att partnern anpassar sig och lutar även sin nacke... men torde detta då inte ske åt "samma" håll? Vilket betyder
(om ni förstod mig rätt) att läpparna är lika långt ifrån varann som i upprätt läge... När jag
(rättelse, OM jag...) skulle kyssa någon faller det sig mer naturlig att jag och min partner lutar våra nackar åt olika håll för att komma åt...och DEN anpassningen var väl inte vad du menade?
För att få stopp på "eländet" kan man ju tänka sig nåt i stil med
"skulle du vilja tona ner dina nackrörelser lite? Jag blir bättre på att föra oss då..."
Jag skulle nog hålla mig till Skipjacks ordval nåt i stil med "huvudlutningar"
Hoppas jag inte trampat på nån tå, det gör jag tillräcklig ofta på dansgolvet ändå...
//Fia
Usch...det är aldrig bra att skriva såna här långa, och för mig, invecklade kommentarer

Antar att jag har använt lockbetet för många gånger i texten oxå, jag gick rakt i fällan...